G Livelab on näyteikkuna musiikkiin
G Livelab on uudenlainen musiikkiklubi
Helsingissä, Iso-Roobertinkadun ja Pikku-Roobertinkadun, Yrjönkadun ja Erottajankadun kulmassa sijaitseva G Livelab on musiikin ja muusikkojen lähtökohdista tehty klubitila. Se on ikärajaton ja tuo musiikkia ennakkoluulottomasti eri genreistä. Lisäksi se pyrkii maksamaan esiintyjille kunnon palkkiot. Konsepti on kunnianhimoinen, ja vaatii vahvaa ydinosaamiseen keskittymistä, jos mieli pitää klubia kannattavana - julkisilla tuilla G Livelabin väki ei juhli, vaan muusikkopohjalta lähdetään. Taustavaikuttajina onkin musiikkialan ammattimaisin ydin.
Kun Akukon Oy lähti projektiin, oli selvää että joudutaan hakemaan täysin uusia ratkaisuja. "Asiakkaan, eli käytännössä G Livelabin toimitusjohtaja Tanja Douglassin ja Muusikkojen Liiton Ahti Vänttisen toive oli, että nyt luodaan täysin uudenlainen tila vailla kompromisseja, ja tätä toivetta lähdettiin toteuttamaan. Ääneneristys ja osa rakenteista piti tehdä kokonaan uusiksi" sanoo Akukonin vastaava AV-suunnittelija Tapio Ilomäki. "Haasteena oli sanoa kokeillaan yhä uudestaan ja uudestaan. Loppuun vietynä asiakkaan oudommatkin ideat toimivat, kunhan vain sovitetaan asiat kohdalleen. Suunnittelijan työssä on harvinaista huomata olevansa se jarrutteleva, varovainen taho. Hatunnosto tilaajalle!" tunnustaa Ilomäki.
Akustiikkasuunnittelu uusiksi pintaa syvemmältä
Työlista oli pitkä, ja kaikki liittyi kaikkeen. Rakennusakustinen suunnittelu, eli ääneneristykset musiikkiklubin ja muun rakennuksen välillä, liikenteen melun eristäminen. Klubin saliakustiikka. Äänentoisto. Esitystekninen valaistus, salivalaistus, äänen ja kuvansiirto radiointia ja web-lähetyksiä varten, videotekniikka, kokoustekniikka sekä lähetystekniikan kaapelointi ja varaukset.
"Kyllä tila kuorittiin aika lailla betonille parturikampaamon lähdettyä. Ikkunapinta haluttiin säilyttää, ja äänieristyksen takia täytyi rakentaa toinen, poimutettu ikkunaseinä sen sisäpuolelle. Klubitila piti äänieristää ylemmistä toimistokäytössä olevista kerroksista. Tilassa näkyviä betonitolppia, joiden varassa kuusikerroksinen kivitalo lepää, ei valitettavasti voitu poistaa, vaikka siihenkin mietittiin erilaisia ratkaisuja" kertoo Tanja Douglass.
Ideat toimivat, kun sovitetaan tekniikka kohdalleen
Kun tilaa ryhdyttiin toteuttamaan, oli olennaisen tärkeää luoda samaan aikaan äänieristetty, ja akustisesti toimiva tila. Akukon Oy:n Tapio Ilomäki vastasi oman suunnittelualueensa ohella myös projektin hallinnasta. Aalto-yliopiston virtuaaliakustiikan tiimi suunnitteli keinoakustiikan professori Tapio Lokin johdolla, ja valaistussuunnittelijana toimi Teemu Nurmelin. Osa rakenteista piti luoda kokonaan uusiksi, ja samalla seurata sisustussuunnittelija Marco Casagranden (Casagrande Laboratory) ja Arrak Arkkitehtien johtoajatusta, jossa tila ja sen toiminnot ovat orgaanisesti yhteydessä toisiinsa, ja osa elävää kaupunkikulttuuria.
Nyt liikenteen melu on eristetty lasiseinän taakse. Lasiseinässä kasvaa kasveja. Kaikki näkyvissä olevat johtokourut on käsin kuparista tehty. Salin ilmeen kruunaa lasisen (!) esiintymislavan hieno, diffusoiva taustaseinä, joka toimii akustisten vahvistamattomien keikkojen soittajalle palauttavana pintana.
Selvästi tila on löytänyt yleisönsä, ja G Livelabin Facebook-sivu onkin täynnä kommentteja, joissa kehutaan tasapuolisesti niin tilaa, äänentoistoa, akustiikkaa, henkilökuntaa kuin tunnelmaakin.
Elävän musiikin näyteikkuna
Matalahko, pitkänomainen tila ja ikkunaseinä, jonka takana jyristelevät raitiovaunut, ovat luoneet haasteen, joka on ratkaistu menemällä joka suhteessa ääni edellä. Äänentoiston lähtökohtana oli tilaajan valitsema studiomonitorikaiuttimiin perustuva Genelec-kaiutinjärjestelmä. Pääkaiuttimina toimivat Genelecin suurimmat mallit 1236A, lisäksi tilaan asennettiin noin 90 kpl pienempiä malleja. Jopa wc:t on varustettu 4020A –malleilla. Vessojen kaiuttimet on viivästetty pääkaiuttimiin nähden jotta wc:stä tuleva asiakas kuulee oikein ajoitetun äänen koko ajan, ilman saumakohtia. Suunnitteluvaiheessa Tapio Ilomäki mietti, pitäisikö saniteettitiloissakin olla subwooferit. Sellaisia ei kuitenkaan tullut. Esiintymisvalaisimien valinnassa hiljainen melutaso oli tärkeä kriteeri.
Äänentoisto suunniteltiin hajautetuksi, jotta ääni olisi kautta tilan paras mahdollinen, ja samalla piti ratkaista kiinteän, Bright Finlandin toteuttaman esitystekniikan vaatiman tilan ja esiintyjien tekniikan vaatimien roudausväylien sijainnit. Maailmalla studiomonitoreina tunnettujen suomalaisten Genelecien valinta osoittautui onnistuneeksi. Lopputuloksena on erinomaisen hyväsointinen tila, jossa esiintyjät pääsevät vahvuuksillaan esiin.
Tila tukee niin virtuaaliakustiikkajärjestelmää kuin pienimuotoisempia esityksiä ilman sähköistä muokkausta. Samalla vilkkaan ympäristön aiheuttamat häiriöt on eliminoitu. Tavoitteena oli pystyä vetämään studiokeikka samaan aikaan kun ylemmässä kerroksessa on normaalia toimistotoimintaa, ja tähän myös päästiin.
Musiikki edellä mennään
"Elävä musiikki on G Livelabissa kaiken keskipiste, ja kaikki muu palvelee ja tukee sitä, niin toiminnallisesti kuin taloudellisestikin. Juomissakin panostetaan laatuun: kotimaiset pienpanimot ovat hyvin edustettuina, ja niitä voi tilata pöytään älypuhelinsovelluksella. Näin yleisön liikkuminen vähenee ja tila rauhoittuu esityksen aikana. Pöydät ovat nahkapintaisia, jotta asiakkaiden astioiden käsittelystä syntyvä ääni pysyy minimissä herkän musiikkiesityksen aikana.
Ravintola-alan kilpailu on alueella kovaa, ja lähietäisyydellä on useita kymmeniä ravintoloita. "Sitten kun ruokatarjoilu saadaan toteutettua, sekin tapahtuu applikaation kautta ulkoistettuna. Ihmiset haluavat nauttia konserteista, eivätkä jonottaa seuraavaa juomaa" muistuttaa toimitusjohtaja Douglass.
Verkotukseen on panostettu muutenkin: G Livelabissa on mahdollisuus liittää talliin ajettu UT-auto kaapelointiin tai isompi UT auto kadulle, mahdollisuus tehdä suoria lähetyksiä esimerkiksi Radio Helsingin kautta on myös otettu yhdeksi lähtökohdaksi. Kaikki IT-verkot asiakasverkosta kassaverkkoon ja varsinaiseen AV-verkkoon on konfiguroitu yhdeksi verkoksi, jonka toteutti AV-urakoitsija.
Itse kiinteistö on Esittävän säveltaiteen edistämissäätiön omistuksessa, ja siinä toimii mm. Gramex, Muusikkojen liitto, Musiikkituottajat, Musiikin edistämissäätiö ja Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus. Talon toimijat käyttävät G Livelabia ja sen referenssitason äänentoistoa myös omiin tarkoituksiinsa, seminaareihin ja äänitetukikokouksiin, onhan tilassa studioluokan kuuntelu yhdistettynä viihtyisään ympäristöön.
Katso myös: G Livelab, G Livelabin FB-sivut.
Tilaaja/rakennuttaja | Muusikoiden liitto / Livelaboratorio Oy |
---|---|
Akukonin tuottamat suunnittelupalvelut | AV-järjestelmät ja akustiikka; äänentoisto-, esitystekninen valaistus, äänen ja kuvansiirto radiointia ja webbilähetyksiä varten salivalaistus, videotekniikka, kokoustekniikka lähetystekniikan kaapelointi ja varaukset |
Akukonin tiimi | Tapio Ilomäki, vastaava av-suunnittelija Jaakko Kestilä, vastaava akustiikkasuunnittelija Sara Vehviläinen, mallinnus Sami Reina, kaapeloinnin suunnittelu |
Teksti: Kivi Larmola