Porvoon taidetehdas

Henrik Möller kertoo Borgåbladetin haastattelussa Porvoon taidetehtaan akustisesta suunnittelusta. Projekti sai alkunsa osallistumisesta vapaaehtoisten työryhmään 20 vuotta sitten ja päätökseen se on määrä saattaa vuoden 2012 aikana. Akukon vastaa projektissa sekä akustiikan että teatteritekniikan suunnittelusta.

Rakenteilla olevan Taidetehtaan tilat on suunniteltu niin, että niissä on mahdollista soittaa kaikkea klassisesta rokkiin. Infrastruktuuri tekniikkaa varten on rakennettu, mutta esimerkiksi valotekniikkaa ei rakenneta valmiiksi, vaan tapahtumajärjestäjät tuovat omat varusteensa mukanaan. Tekniikka on myös mahdollista rakentaa myöhemmin, kun pohja on valmiina.

Kulttuuriprojekteille on tyypillistä, että kustannukset pyritään pitämään mahdollisimman pieninä. Akustiikan ja teatteritekniikan kannalta tämä tarkoittaa sitä, että kaikki yleistä käytäntöä paremmat ratkaisut tulee perustella hyvin. Kun konserttitilat suunnitellaan monikäyttöisiksi, voidaan niitä vuokrata monenlaisiin tapahtumiin ja saada näin tuottoa.

Möllerin mukaan konserttisalin suunnittelussa haastavinta on ollut tilan mataluus ja pitkänomainen muoto. Katon nostaminen ei ollut mahdollista, joten ongelma ratkaistiin pudottamalla lavaa ja etukatsomoa riittävästi alaspäin. Näin tila saatiin korkeammaksi.

Henrik kertoo että akustisen suunnittelijan lähin vastapeluri ja yhteistyökumppani on arkkitehti. Akustisen suunnittelijan tulee ymmärtää arkkitehdin ajattelutapaa ja olla vähintään yhtä luova kuin tämä: ehdottaa uusia ratkaisuja ja huolehtia kokonaisuuden akustisesta toimivuudesta. Toisaalta myös arkkitehdin on oltava valmis kompromisseihin, jotta ratkaisut ovat myös akustisesti parhaita mahdollisia. Yhteistyö Taidetehtaan arkkitehtien, Arrak Arkkitehdit-toimiston kanssa on toiminut juuri näin.

Monen akustisen suunnittelijan uralla Taidetehtaan kaltaiset projektit ovat yksittäistapauksia, mutta Henrik Möller työskentelee jatkuvasti vastaavien konserttitilojen parissa.  Hänen panostaan onkin tarvittu akustiikansuunnittelun lisäksi esimerkiksi wc-tilojen lukumäärän arvioinnissa. Hänelle on 25 vuoden aikana kehittynyt näppituntuma konserttitalossa tapahtuvista toiminnoista, esimerkiksi siitä, miten 800 konserttivierasta ehtivät lyhyen väliajan aikana juomaan shampanjaa ja käymään wc:ssä.

Kirjoitus on referoitu artikkelista Akustikexpert från Sibbo planerar Konstfabriken. Bo Ingves, Borgåbladet, 9.9.2011.

Jaa artikkeli

  • Facebook
  • Twitter

Region and language

Select region and language

Current selection: