Pisararata vie lähijunat Helsingin keskustan alle – Akukon suunnittelee meluntorjunnan

Liikennevirasto järjesti syksyllä 2013 Pisararadan runkomelun vaimennuksen suunnittelusta tarjouskilpailun, jonka voitti Timo Peltosen johtama Akukonin asiantuntijaryhmä saatuaan kilpailijoitaan selkeästi korkeammat laatupisteet. Suunnittelutehtävän arvioitu laajuus on noin neljä henkilötyövuotta, ja se on yksi laajimmista Akukonin saamista toimeksiannoista kautta aikojen.

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkiratalenkki. Se alkaa Pasilasta ja kulkee maan alla kuusi kilometriä Vauhtitieltä Alppipuiston länsilaidalle. Radan kokonaispituus tulee olemaan noin kahdeksan kilometriä. Pisararadan varrelle suunnitellaan rakennettavaksi kolme maanalaista asemaa: Hakaniemi, Helsinki keskusta ja Töölö. Meluntorjunnan kannalta Pisararata on erityisen haastava. Rata tulee kulkemaan kalliossa asuin- ja kulttuurirakennusten alla. Tästä syystä hankkeessa tarvitaan asiantuntijaa, joka suunnittelee raideliikenteestä johtuvan runkomelun vaimennuksen. Vaimennusta tarvitaan, jotta raidemelu ei tulisi kuuluville ratatunnelien yläpuolella olevissa taloissa.

Pisararataa tarvitaan, koska pääkaupunkiseudun asukasmäärä ja raideliikenteen käyttäjämäärät kasvavat. Kehäradan valmistumisen jälkeen vuonna 2015 Helsingin ja Pasilan välinen ratakapasiteetti on jo täysimittaisesti käytössä. Rautatieverkkoa on kehitettävä, jotta Helsingin seudun liikenneyhteydet toimivat tulevaisuudessa. 

Lisätietoja: vanhempi konsultti Timo Peltonen, puh. 050 584 9814, tai toimitusjohtaja Ari Lepoluoto, puh. 050 372 5275.

Tietoa pisararadasta Liikenneviraston sivuilla.

Pisararata 
Kuva: Liikennevirasto 

 Liikennevirasto

Jaa artikkeli

  • Facebook
  • Twitter

Region and language

Select region and language

Current selection: