Fuzhou Strait Culture and Art Centre

Strait Culture and Art Centre -kulttuurikeskus sijaitsee Fuzhoussa Kiinassa. Suunnittelusta järjestettiin vuonna 2013 kansainvälinen kutsukilpailu, jonka voitti suomalainen PES-Architects. Kulttuurikeskuksen akustiikkasuunnittelusta vastasi Akukonin tiimi Henrik Möllerin johdolla.

– Akustiikkasuunnittelun koordinoinnin lisäksi toimin monitoimisalin pääakustikkona ja osallistuin sekä oopperasalin että konserttisalin suunnitteluun, kertoo Möller.

Oopperasaliin ja konserttisaliin suunniteltiin yhteistyössä taiwanilaisen keramiikkataiteilija Samuel Hsuan-yu Shihin kanssa akustisten vaatimusten mukaiset taidekeramiikkapinnat käyttäen kuuluisaa China White -keramiikkaa ja uudenlaista valmistustekniikkaa. Kovasta pintamateriaalista huolimatta arkkitehti ja akustikko saivat visionsa sommiteltua yhteen hyvin.

– Oopperasalissa periaatteessa koko seinä pinta on kaakelia. Arkkitehti on muotoillut seinien pintamuodot meidän akustisten määritystemme mukaisiksi. Konserttisalissa osa kaakeleista on paksumpia siten, että itse kaakelit toimivat ääntä hajottavana pintana, kertoo Möller.

Malli kukan terälehdistä

PES-Arkkitehtien voittoehdotuksen tavoitteena oli tarjota kävijöille arjen ylittäviä elämyksiä luomalla hybridimäinen ”kulttuurin kauppakeskus”. Arkkitehtien työn muotokielessä voi nähdä viittauksia sekä purjeisiin että Fuzhoun nimikkokukan jasmiinin valkoisiin terälehtiin. Jasmiinin terälehtiä edustaviin viiteen erilliseen rakennuksiin sijoittuvat oopperasali, konserttisali, monitoimiteatteri, näyttelytiloja ja elokuvakeskus.

Viisi rakennusta, kolme salia

Akustiikkasuunnittelu koski oopperasalia, konserttisalia ja monitoimiteatteria. Akukonin alikonsulttina toimi belgialainen Kahle Acoustics. Molemmat osallistuivat projektiin heti arkkitehtikilpailusta lähtien.

– Meidän asiakkaamme oli Tongjii University, tarkemmin sanottuna sen Architectural Design and Research Institute, jolta akustiikan alan työn tilasi rakennuttaja Fuzhou New Town Development Investment Group Company, kertoo Möller.

Rakennusten päämateriaalina ulkona ja sisällä on käytetty keramiikkaa sen kulttuurihistoriallisen ja paikallisen merkityksen takia. Pientä pulmaa tuotti salin sijoittaminen terälehden muotoiseen rakennukseen.

– Oopperasali on täysin "free form", sillä arkkitehti halusi vapaat pehmeät muodot. Sen perusratkaisu on kuitenkin tyypillinen hevosenkenkä. Konserttisalin muodon puolestaan saneli rakennuksen ulkomuoto. Arkkitehdin kanssa jumpattiin ideoita sijoittamalla sali eri suuntiin rakennuksen sisällä, ja lopulta kaikilta puolin paras ratkaisu tuli valituksi. Salina se on "kenkälaatikon" ja "viinitarhan" risteytys. Loppujen lopuksi hyvät akustiset olosuhteet riippuvat siitä, tuleeko sopiva määrä heijastuksia, sopivana ajankestona ja sopivasta suunnasta, kiteyttää Möller.

Tilaaja Fuzhou New Town Development Investment Group Co., Ltd., alihankkijanaan Tongjii University, Architectural Design and Research Institute, Acoustics Department
Sijainti Mawei New Town, Fuzhou, China
Valmistuminen Avajaiset 10.10.2018. Rakennustyöt alkaen 2015.
Pinta-ala 153 000 m2
Tilaohjelma Oopperatalo (1600 henkeä), konserttitalo (1000 henkeä), monitoimiteatteri (700 henkeä), näyttelykeskus, elokuvakeskus
Korkeus 64 m
Materiaalit Teräs, betoni, bambu ja keramiikka
Suunnittelu

Pääsuunnittelija, arkkitehtuuri, sisustus, projektinjohto
Pekka Salminen (pääsuunnittelija), Martin Lukasczyk (projektiarkkitehti), Samuel Hsuan-yu Shih (ooppera- ja konserttisalin taidekeramiikka), Lai Linli (projektipäällikkö)
Li Wei (projektikoordinaattori), Guang Xiaojing (projektipäällikkö), Yizhou Zhao, Masahide Nakane, Matti Kankkunen (sisustus), Anna Blomqvist, Clara Juan, Uros Kostic, Antonio Barquinha, Martin Genet, Dou Jian

 Akukonin tiimi
Henrik Möller (pääakustikko)
Anssi Ruusuvuori: (konserttisalin huoneakustiikka)
Tapio Ilomäki (esitystekniikkan esisuunnittellu)
Eckhard Kahle, Thomas Wulfrank, Yann Jurkiewicz (huoneakustiikka, Kahle Acoustics)

Muut erikoisasiantuntijat
Matti Haaramo (teräsrakenteet)
Harri Ripatti (LVI)
Wilfried Kramb (valaistus)
Gretel Hemgård (maisemasuunnittelu)
Nick Li (julkisivut)
Lu Yi (sisustus)
Johan Storgård (teatteri)
Timo Tuovila (ooppera)

Paikallinen arkkitehti
Xu Zhongwu, CCEDGC Co. Ltd.

Teksti: Jukka Sundholm

Jaa artikkeli

  • Facebook
  • Twitter

Region and language

Select region and language

Current selection: